ÄNTLIGEN MÅNDAG!

 

 

 

 

 

 

När jag utropar, Äntligen måndag! så händer någonting i min kropp. Det pirrar, hjärnan blir piggare och jag är redo för något stort.

En av de viktigaste sakerna vi kan lära oss av elitidrottaren är att gå all in. Att tänka,  Äntligen måndag är jättebra. MEN tänk om du skriker ut det.  Jag tror att du kan gissa själv hur kroppen reagerar.

ÄNTLIGEN MÅNDAG, gå ALL-IN!

Jag får många frågor om mental träning och hur man faktiskt kan påverka det som händer. Kommer du ihåg hur jag tidigare berättade om att man alltid tränar sin hjärna och kropp. Gör du på fel sätt, tänker på fel sätt så tränar din hjärna upp sig på att göra fel. Fast din hjärna tror liksom att det är rätt… Du berättar ju för din kropp att det är rätt sätt, för du gör ju på det sättet om och om igen. Så tänk på det nästa gång innan du gör det där klassiska, jag ska lära mig att göra det på rätt sätt senare, jag gör så här så länge.

Det handlar om att gå ALL-IN. Du måste tro på det du säger, annars blir det verkningslöst.  Jag tror att de flesta av oss har för många bollar i luften, för många mål och då blir det liksom inte av att vi går all-in på något. Allt blir jämnbra istället.  Känner du igen dig?

Utropa Äntligen måndag, och TRO PÅ DET

Så vad händer om du utropar – Äntligen måndag!!! på riktigt? Tro på det. Jag lovar dig att om du tränar på att utropa Äntligen, då blir du rikt belönad. Det betyder att du mår bra och blir glad.

Så hur skulle elitidrottaren ha gjort? Jo, elitidrottaren tar reda på vilken dröm som är hetast, sätter ett mål efter att ha utrett om det är rätt dröm att satsa på. När målet är satt så planerar hon sin träning, tävling, hur fira osv. Sedan gör hon jobbet, det som krävs. Om idrottaren kommer på att en bra positiv inställning skulle ge bättre resultat, då tränar hon på en bra positiv inställning.

Saken är den att hon vet att hon gör rätt saker, för att hon har tagit reda på vad som är rätt saker för henne. INNAN hon rusar mot målet.

Alla VILL känna, ÄNTLIGEN MÅNDAG!

Ja de flesta i alla fall, att bedöma av de reaktioner jag får på sociala medier. När jag ställer frågan så svarar de flesta, ja jag vill också känna så.

Eller, jag tar tillbaka det, ALLA vill känna så, alla kan bara inte ge utlopp för det.

Här kommer skillnaden mellan elitidrottaren och alla vanliga dödliga människor. Jag vill, inleder ofta en mening med något man vill. Då behöver man ta reda på om man vill något, eller om man bara säger så. ( Ja det händer tydligen ibland, att man säger så utan att tänka sig för.) Det vill säga, hur mycket vill du ha det? Så om jag säger att du kan tjäna mycket mer pengar på att ha den inställningen, eller att du kommer att tjäna mycket mer pengar med den inställningen. Är det då tillräckligt intressant för dig att kolla upp om det är möjligt? Vad är det som hindrar DIG egentligen? Varför ser inte alla till att känna så, för att det ger helt klart ett bättre liv att vara glad och positivt inställd? Jag tror att de flesta jagar sin dröm och att tjäna mer pengar och glömmer att starta från början. Grunden är vem du är och hur du tänker och behandlar dig själv.

Actiontaker, bli DITT starkaste DU

Jag ser det som att DU måste hitta dig själv och vad du vill innan du börjar jaga dina drömmar. Det handlar om förberedelse, bland det viktigaste idrottaren gör innan hon kan jaga medaljer. Visst kan du ha flyt och träffa det mål du sätter upp utan att göra ordentlig förberedelse, men då har du antingen tur men troligtvis också satt för lågt mål.

Om du ska sätta ett mål som du vill nå så har du några komponenter att använda. Tex

  • Människan ( eller annat som ska utföra jobbet )
    • Du vill alltså att människan som utför uppdraget ska vara så stark, positiv  och väl förberedd som möjligt. Du vill säkerligen att den personen ska tro på sig själv och se att allt är möjligt.
  • Tiden
    • Du vill också att du har den tid som krävs och vara effektiv med den.
  • Vad som krävs
    • Dessutom behöver du ta reda på exakt vad som krävs, annars kanske du missar något viktigt och därmed missar du ditt mål.

Ett knep som jag använder är: Om du istället var chef och någon av dina anställda ska nå det här målet för din skull. Dvs tjäna in pengar till företaget ex. Hur skulle du vilja att den personen var? Hur skulle den personen förberedas? Vad skulle du ge för resurser?

Personen är DU, ge dig själv möjlighet att lyckas

Actiontaker, dagens mentala Äntligen måndag- träning

 

min styrkaVad är det viktigaste för DIG den här veckan?

Vad kommer det att ge DIG?

Dagens övning: du behöver ( tomt papper + post-it)

1. Brainstorma fram dina styrkor ( kolla gärna med andra, men du vet nog rätt bra själv.

2. Vilken av dessa styrkor ska du använda för att nå veckans mål?

3. Skriv följande på post-it lappen: 

Min styrka är: xxxx (vald styrka). 

Den ska jag använda till: xxxx ( vad ska du använda den till)

4. Sätt post-it-lappen på din badrumsspegel.

5. Läs din lapp högt varje gång du går till badrummet, se dig själv i spegeln och konstatera att det du säger är sant. Det är vad som ska ske. Läs det minst en gång varje morgon.

Jag skulle bli jätteglad om du delar med dig här om vad du skriver och hur det går.

Ha en underbar måndag!

kram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *